Lehűlő vizeken a Masterbaits-el

Greksza László
Már egy ideje agyaltam rajta, hogy be kellene tervezni egy több napos túrát egy olyan vízen, ahol előtte még nem jártam. Manapság a leg kézenfekvőbb, irány az internet, „google” a barátod. Kis keresgélés után akadtam rá Fejér megyében, a Székesfehérvártól 8km-re fekvő Pátka településre, ahol is 2002-óta várja az odalátogató pecásokat a Róth-tó. A völgyzáró gátas megoldással épített tó 6,5 hektár, átlag mélysége 2-4,5 méter. A parton 12 stég van kialakítva, 3 esetén faház bérlésre, míg a többinél sátorozásra van lehetőség. Mondjátok hogy kényelmes vagyok, de szerintem nem ördögtől való kihasználni a lehetőségeket, így külön megemlíteném, hogy minden álláson áramvételi lehetőség van, amit külön mérőórás elszámolás után kell fizetni. Egy több napos túrán számomra fontos a megfelelő és higénikus tisztálkodás lehetősége, amire nagyon kulturáltan, külön női-férfi mosdó áll rendelkezésre. A rövid tóbemutató után nézzük, hogy telt a Róth-tavi 5 napos túra.

Október második hete, az előrejelzések nem horgászbarát időt jósoltak, szerda reggeltől 5-6mm eső, szél, és erős lehűlés. Hétfőn eldöntöttem, hogy inkább sötétben pakolok ki, mint szakadó esőben, így már kedden munka, és bepakolás után este 9-kor elindultunk Pátkára. Az egész napos rohangálástól és utazástól eléggé fáradtan, de annál lelkesebben érkeztünk meg a tóra 11 környékén. A helyeket nem lehet kocsival megközelíteni, de a parkolóban nagy kézikocsik vártak, amikkel könnyedén be tudtuk vinni az egyébként jelentős mennyiségű felszerelést. Kezdetben nem is terveztem, hogy horgászom is, a legfontosabb a sátor felállítása és berendezése volt, féltem hogy ránk szakad az ég. A sötét megnehezítette a dolgunkat, de 1 óra előtt egy kicsivel minden a helyére került. Természetesen akkor ébredtem fel csak igazán, örültem hogy minden jól alakult, nem bírtam ki hogy ne állítsam össze a szerelést. Fél óra után már a podon voltak a botok, felcsalizva, bevetésre várva. Gyorsan előkerült a radar, dőlőbója, irány a helykeresés.
A túra előtti héten lelátogattunk a helyszínre, felmérni a lehetőségeket. Akkor tudtuk meg a régi patakmeder helyét, és hogy a rendszeresen visszatérő horgászok szerint azt a részt érdemes vallatni.

Előttünk viszonylag egyenletes mederfenék fogadott, a legnagyobb törés 30cm volt, de az is csak kis területen, a patak maradványa, feltöltődve iszappal. Az egyik bójámat erre a részre, míg a másikat a túloldali nádfal elé helyeztem el, a parttól mintegy 1,5-2 méterre. Szintén az előzetes információkból derült ki számunkra, hogy sajnálatos módon a szomszédos tóból évekkel ezelőtt törpeharcsa került a vízbe, ami megkeseríti a horgászok életét, elmondások alapján a tigrismogyorón kívül mindent megesznek. Ennek megfelelően próbáltuk meg összeállítani az etetési stratégiánkat, a bóják mellé pár marokkal etettünk natúr tigrismogyorót, gondoltam reggelre kiderül, hogy milyen hatást érünk el vele. 2 órára mindhárom botom a helyére került, kettő a közelebbi, míg a harmadik nádfalhoz. Fél 3 körül fáradtan estem be az ágyba, a távvevő a fejem mellett, esőkabát, bakancs a sátor ajtajába készítve, hogy csak bele kelljen ugrani.

Reggel gyönyörű időre ébredtünk, a beígért esőnek nyoma sem volt. Az addig ott töltött pár óra kapás nélkül telt, így ideje volt most már világosban, újult erővel nekiállni a komoly pecának. Mindhárom botot kitekertem, és újra csaliztam. Az elsőre, amit a középső bója jobb oldalára dobtam, 20mm-es Masterbaits Robin Red bojli került, hóemberként kikönnyítve. Az igazán kellemes, erőteljesen fűszeres illatú csali már nagyon sok vízen bizonyított, és mivel a helyiek szerint a csípős ízeket nem piszkálják a mohó törpék, bíztam a sikerességében. A bója bal oldalára egy általam első ízben kipróbált bojli, a Masterbaits Monster Mais került, dupla 20-as verzióban. A nádfal elé, bízva esetleg egy jobb amur becserkészésében és persze nem figyelmen kívül hagyva a tanácsokat, 3 szem natúr tigrismogyoró került.

Csodálatos reggel

Ezután összeállítottam egy már komolyabb etetést. A tervem a következő volt: a bójáim mellett 5-10 méterre kialakítok egy apró magvas (főtt kukorica, búza, kendermagos) etetést, a közvetlen közelében pedig egy bojlis-tigrismogyorós (Fish-Banana,Robin Red,Fish-Garlic,Monster Mais) etetést. Reméltem, hogy a magok behúzzák a törpéket, így a pontyoknak szánt csemegét békén hagyják. Jogosan merülhet fel, hogy miért szerepelt 4 fajta íz a bojlik között, nem sok-e?! A válaszom egyszerű: egyrészt számomra ismeretlen vízen nem tudtam, hogy éppen melyik íz lesz csábító a bajszosoknak, másrészt a régi bevált ízek mellett a már említett Monster Mais és a Fish-Banana új csaliként debütált, kíváncsi voltam, hogy milyen eredményeket tudok elérni velük.

Eközben a mellettem lévő álláson Peti barátom az egyik szerelékét Fish Garlic-ra frissítette, aminek rövid időn belül meg is lett az eredménye, több 5kg feletti tükröst sikerült partra terelnie. Az én botjaimon továbbra sem volt érdeklődő, a tó végében viszont szépen beindultak az amurok.
Délutánig nem változott a helyzet, míg egyszer csak óvatos kapással megérkezett az első halam. Semmiképpen sem mondanám kapitálisnak a maga 4 kilójával, de megnyugtató volt, hogy lassan megtalálják az etetésem, illetve hogy a Fish-Banana bojli működik a lehűlő vízben is. Mivel tigrismogyoróra nem volt kapás sem nálam, sem Petinél, így azt a szerelékem kitekertem, és 2db 20mm-es kókuszos bojlival bedobtam közvetlenül a nádfal elé.
Eközben Petinél felgyorsultak az események, egyszerre 2 szerelékét is elhúzta egy-egy termetesebb példány, a fokhagymás bojli ismét bizonyított. Ritka alkalmak egyike, amikor 2db 10kg feletti ponty is a bölcsőben pihent egyszerre.

Az első

A mérlegelés alatt egyszer csak erős, húzós kapást jelzett a távvevőm, a „elsült a kókuszos”.Bevágás után éreztem, hogy nálam is nagyobb példány akadt horogra, egyenletesen, fejrázás nélkül lopta a damilt a dobról. Majd 10 perc után mutatta meg magát a stég előtt, de ez még közel sem volt a fárasztás vége. A stég melletti nádas valószínű még meneküléssel kecsegtetett, többször is megpróbált betörni. Szerencsére a bot és az orsó gyönyörűen felőrölte a kirohanásokat, így szákba kerülhetett az első pátkai 10+-om. Fertőtlenítés és mérlegelés után pár fotó, és már úszott is vissza a mélybe.

14kg

Összegezve az 12 óra tapasztalatait úgy döntöttem, hogy 2 bottal fokhagymás bojlival a középső bóján, míg kókuszossal a nádfal előtt fogok tovább horgászni. Sajnos azonban ekkor jött a felismerés, hogy a Fish Garlic golyóból csak az előző túrán megmaradt kb. 1kg van a táskában, amit kevésnek ítéltünk, így gyorsan felhívtam a Masterbaits magyarországi forgalmazóját, Veres Tamást, aki egy órán belül már át is adott 2x3kg-ot a futárnak. A feltöltés megérkezéséig óvatosan bántunk a csalival, minden dobás alkalmával csak pár szemet szórtunk a horog mellé. Ezúton is szeretném még egyszer megköszönni Tominak a rendkívüli segítőkészséget, egyértelműen ez volt a kulcsmomentuma a hátralévő napok sikerességének!

A túra egyértelmű favoritja

A továbbiakban rendre jöttek a szebbnél-szebb halak, ami érdekes hogy nekem napközben a kókuszos, éjszaka a fokhagymás kombináció működött, volt hogy egymástól pár méterre. Pénteken új horgászok érkeztek az 5-ös állásra (mi a 6-7-esen voltunk), akik látván hogy nálunk megy a hal, átjöttek érdeklődni, hogy mit és hogyan csinálunk. Elmeséltük az észrevételeinket, és adtunk pár szem bojlit nekik is, próbálják ki. A telefonom szinte egyszerre csörrent meg a kapásjelzővel, a következő hallal a futár, így a csali utánpótlás is megérkezett.

10kg

Az esti etetést már kizárólag fokhagymás bojlival végeztük, szemenként, kis területen szétszórva. Az aktív éjszaka után reggelre megérkezett a korábbra jósolt hidegfront, széllel és esővel. A kapásokat mintha elvágták volna, a teltházas tavon elvétve lehetett kapásjelző csippanást hallani. Próbálkoztunk lebegtetéssel, pasztázással (őrölt bojliból és dippből kreáltunk egy kis masszát), de sajnos eredménytelenül. Kicsit feladva a küzdelmet, elázva és azért az elmúlt napok pörgős pecájától fáradtan húzódtunk vissza a sátorba, ahol azért még a kiépített wifi hálózat segítségével megnéztük a magyar válogatott mérkőzését. Éjfél környékén Petinek kellett kirohanni a sátorból, utolsó hala 11kg-ot nyomott.

Reggel 9 körül keltem fel, etetni már nem akartam utolsó nap lévén, így nem kapkodtam el a dolgot. Az eső esett, így eléggé lehangoltan kezdtem neki a szokásos reggeli kávém elkészítéséhez, magamban már nyugtáztam, hogy több hal már nem lesz. Amikor még egy utolsó csali frissítés miatt ki akartam tekerni a botjaim, a pod-hoz lépve „elfüstölt” az egyik. Mondanom sem kell, eléggé meglepett, de nagyon örültem, hogy valószínűleg utoljára még fáraszthatok egyet. A csalit egy gyönyörű 10kg-os ponty vette fel, ami a végsőkig küzdött. A visszaengedés után azért újradobtam, de akkor már inkább az járt a fejemben, hogy az esőben hogy kellene lebontani a tábort. A szintén pakolászó szomszédok elégedetten mesélték, hogy éjszaka sikerült fogniuk pár szebbet, és kivétel nélkül a próbára kapott csalival. Mondanom sem kell, ez külön jól esett.

A búcsúhal

Nehéz pár mondatban összegezni a pátkai Róth-tavon töltött 5 napunkat, de annyit mindenképpen szeretnék kiemelni, hogy véleményem szerint nagyon ritka Magyarországon az ilyen jól felszerelt horgásztó, rengeteg kapitális hallal, kulturált környezettel, büfével, vizesblokkal. A tulajdonos és a családja a vendéglátás legmagasabb szintjét képviselik, erre a pár napra mi is családtagnak érezhettük magunkat, ezúton szeretném Nekik is megköszönni.
Búcsúzáskor megígértem, hogy idén még visszatérek eme nagyszerű tóhoz, amit be is tartottam, hisz ennek a cikknek a záró sorait is éppen az 5-ös helyen ülve írom, remélem anyagot és ihletet szerezve a következő beszámolóhoz.
Hasonló élményeket kívánok mindenkinek!

További képek elérhetők:
Link

Utoljára megtekintett
Fogyasztóbarát webáruház

Pecacenter.hu, ha számít a jó ár! - Horgász Webáruház

Magyarországon sok horgász webáruház van, de kevésnél van ennyi akció, kedvezmény és ekkora elköteleződés a vásárlók felé. Minden nap azon dolgozunk, hogy látogatóink minél több horgász illetve kemping felszerelést és kiegészítőt találjanak webáruházunkban, pontos leírással és elérhetőséggel. A Budapesten és Dunakeszin lakóknak lehetősége van személyes átvételre is, előzetes egyeztetés után.

Oldaltérkép
  • Bejelentkezés
  • Regisztráció
    Greksza László
    2120, Dunakeszi, Barátság útja 13.
    info@pecacenter.hu
    extra carp.jpg
    loomis and franklin.jpg
    van den eynde.jpg
    Készítette: Sugar 2019 / Fish-Fanatic Kft - Minden jog fentartva! - Email: info.sugarweb@gmail.com