A horgászat iránti szerelem csak, ami örökké tart

Székely István
Előző élménybeszámolómat mikor befejeztem utalva a következő túrám helyszínére és kalandjaira, még nem is sejtettem éltem egyik legnagyobb magánéleti traumáján fogok átesni előtte. Minden ember életében vannak olyan időszakok, amikor a dolgok nem úgy alakulnak, ahogy tervezte, az élete fenekestül felfordul, velem is így történt az adott időszakban,de tudtam nem szabad elhagynom magam és el kell terelnem a gondolataimat a folyamatos önmarcangolás helyett. Nem is volt kérdés mi az ami újra vissza adhatja az életkedvemet és sikerül újra talpra állítania, mint az a szerelem, ami gyermekkoromban a tó partján megfertőzött.

Barátaimmal meg is terveztük, hogy július elején 10 napot töltünk egy 100 hektáros, nagy mélységű bányató partján, melyen előző évben volt szerencsénk két sikeres túrát eltöltenünk és teljesen beleszeretnünk ebbe a varázslatos vízbe. A tóról érdemes elmondani, hogy jelenleg is bányászati kitermelés folyik a területen, ennek köszönhetően a meghorgászható partszakasz töredéke a tó partvonalának, így viszont egy- egy horgász állás előtt akár 20 hektárnyi vízfelület is rendelkezésére áll az ott horgászóknak, nem kis kihívás elé is állítva, de majd erről lentebb bővebben.

Ilyen gyönyörű pontyok lakják a tavat (2015. évi túra)

Az indulást megelőző hetekben már csak ez tartotta bennem a lelket, hogy újra a vízparton lehetek és hódolhatok a szenvedélyemnek. Teltek múltak a napok és egyre több időt szenteltem a felkészülésre, horgok kötése, felszerelés összepakolás és az ilyenkor szokásos előkészületek. A túrát megelőző hétvégén fel is áldoztunk egy rövidebb horgászatot, annak érdekében, hogy a kellő mennyiségű bojlit legyártsuk. Így egy szombat reggel, míg barátom Ádám barátnője elutazott birtokba vettük a konyhájukat és annak minden felszerelését, párja ,,legnagyobb örömére" pár fröccs kísértében nekiláttunk elkészíteni a mindenki maga által legfogósabbnak vélt golyói elkészítéséhez.

Felfordulás a konyhában, ennek a ház asszonya nem hiszem hogy örült

Én 3 különböző recept alapján készítettem a túrára szánt bojliaimat, amelyeket a tavalyi év tapasztalatai, valamint a tavaszi tesztelések alkalmával állítottam össze. Így a repertoárom az alábbiak szerint állt össze:
1. Kagylós (igazi fehérje bomba)
2. Fűszeres (robin red, illetve illó olajok felhasználásával)
3. Csokis- májas (elsősorban szénhidrát alapú)

Az elkészült bojlik

A nap végére kellemesen elfáradva, elkészültünk a túrára szánt mennyiségekkel, elsősorban 24 és 28 mm-es bojlikat gyártottunk, de egy kisebb mennyiségű 20mm -es , valamint 30mm-es golyó is készült. Az ilyenkor elengedhetetlen rendrakás és mosogatás követően még kilátogattunk a tó partjára kicsit szétnézni és az ott horgászóktól információkat gyűjteni a hétvégi fogásokról. A parton mindössze egy bojlis csapat, valamint egy két rövid horgászatra kilátogató sporttárs volt a parton. A rövid beszélgetésekből kiderült, hogy nem sok babér termett mostanában a tavon senkinek, akik a tó nagyobb méretű pontyait és amurjait vette célba. Ettől függetlenül mi bizakodóak voltunk, mert rövid látogatásunk ideje alatt is több szép halfordulás volt látható.

Az utolsó napok nagyon lassan teltek, mintha egy örökké valóság lett volna, a munkahelyemen is csak szenvedtem, egyszerűen nem tudtam koncentrálni már csak a tó öreg pontyainak és amurjainak becserkészése, az alkalmazandó legjobb taktika kialakítása járt a fejemben. De azért csak elérkezett a várva várt nap. Az ilyenkor szokásos, hogyan pakoljunk be háromszor annyi felszerelést egy autóba, mint ami valójában befér játékot követően és egy gyors bevásárlást letudva megérkeztünk horgászatunk helyszínére. A látvány, mint mindig most is lenyűgöző volt, több mint 100 hektár tiszta vízfelület terült el előttünk. A nap már jó magasan járt, mikor nekifogtunk a táborállításnak, a levegő szinte meg sem mozdult és a hőmérséklet is jócskán meghaladta a 30°C-ot.

A horgászhelyről elénk táruló látvány

Mikor minden a helyére került, a csónakot vízre tettük és következhetett a helykeresés. Itt térnék vissza mennyire nem egyszerű ezen a vízen a megfelelő hely kiválasztása. A túránk alkalmával a még horgászható terület sarkában foglaltunk helyet, így több mint 20 hektár vízfelület terült el előttünk a 16 méteres mélységtől egészen a 1,5 méteres púpokig. A számtalan jónak vélt helyből ember legyen a talpán, aki ki tudja választani a legalkalmasabbat. A hosszadalmas radarozás, kopogtatás és tapogatást követően több bóját is elhelyeztünk, majd a parton gyors tanácskozásba kezdtünk. Az esély egyenlőség jegyében minden esetben átbeszéljük -ki? -mit? -milyen távolságban? szeretne meghorgászni az adott lehetőségek közül.

Én két igazán ígéretesnek tűnő helyet választottam. Az első bójámnak egy 12 méteres mélységből egészen 5 méterig lankásan feljövő 220 méteres távolságban lévő törést választottam, míg a második bójám egy 16 méterről 9 méterig elég meredeken feljövő törést választottam, körülbelül 260 méteres távolságban. Az eltérő meder morfológia mellett más- más etetési taktikát is alkalmaztam. A sekélyebb bójámnál a padka tetejét egy nagyobb területen megszórtam mag mixel, valamint a csokis- májas bojlimmal, majd ettől kicsit távolabb is kialakítottam egy koncentrált etetést a fűszeres golyóimból. A második bójám esetében minimális mennyiségű kagylós ízesítésű bojlit, valamint halibut pelletet szórtam szét.

A taktikám azon alapult, hogy a koncentrált kis mennyiségű etetésekkel megpróbálom elkerülni a tó félelmetes mennyiségű keszeg állományát és a nem kis mennyiségben előforduló kisebb 2-3 kilós pontyait. Ennek megfelelően csalizásnál is dupla 24mm- es bojlikat alkalmaztam. A nagyobb mennyiségű magos etetésen pedig nem titkolt szándékom volt, hogy egy kapitális méretű amurt is horogvégre kerítsek, megkockáztatva a fehérnép bevonzását is az etetésre. A fűszeres bojlival etetett törésoldal pedig egy tartalék helyként funkcionált, ha valamelyik másik etetésem nem működne megfelelően.

Az este közeledtével a hőmérséklet is elviselhetőbb lett és a botok is a helyükre kerültek. A székeinkben hátradőlve figyeltük a vízfelszínt és találgattuk, vajon mikor érkezik az első kapásunk, ugyanis az eddigi itteni tapasztalataink szerint az első 24 óra ritkán ad halat és azok is általában a kisebbekből szoktak jönni. Az egész napos pakolás, helykeresés és a magas hőmérséklet rendesen lefárasztott minket így hamar a sátrainkba vonultunk vissza.

Az éjszaka a várakozásoknak megfelelően csendesen telt, de legalább reggel újult erővel egy gyors kávét követően leellenőriztük csalijainkat, amit az említett nagy mennyiségű fehér hal állomány miatt elengedhetetlen. Az én horgaim ezt bizonyították is és a vészjósló nyomok jól láthatóvá váltak, a 24 mm-es golyók az ellenőrzéskor már alig 10mm- esek voltak. Ekkor még nem is sejtettem mi vár rám az elkövetkezendő napokban, nem tanúsítottam túl nagy jelentőséget neki. Újra csalizást követően a botok ismét a helyükre kerültek, mi pedig az árnyékba húzódtunk.

A fülledt meleget és perzselő napot egy- egy mártózással próbáltuk elviselhetővé tenni, valamint vártuk a másnapra beígért hidegfront érkezését, már csak azért is, hátha az majd a kapókedvét is meghozza a tó nagyobb halainak.

A második éjszaka is hamar eljött és végre elviselhetőbbé vált a hőmérséklet is, ekkor az egyik kapásjelzőm vonta magára a figyelmem. A bevágást követően viszont nem éreztem a hallal a kontaktot, amit szomorúan nyugtáztam, de a végszerelék ahogy közelebb ért hozzám vettem észre, hogy egy 1,5 kg körüli dévér akadt a horgomra. A halat leakasztva ismét tapasztaltam, hogy a bojlim teljesen meg van rágva. Ekkor már kezdtem aggódni és ezt az éjszaka még csak tetézte, pár dévért követően, valamint a reggeli üres horgok látványa valamilyen módosítás eszközölésére kényszerített. A fehér halak távoltartása érdekében növeltem a csalik méretét, illetve harisnyával vontam be őket, de megpróbáltam a tigrismogyoróval történő csalizást is.

A dévérkeszegek falánksága sok bosszúságot okozott

A harmadik napra megérkezett az előre beígért hidegfront. A nagy széllel és nagy mennyiségű csapadékkal érkező front hatására a levegő hőmérséklete az előző napokéhoz jócskán lecsökkent és a légnyomás is kedvező irányba változott. A halak kapókedve is mintha egy szempillantás alatt megváltozott volna. Botjainkon kisebb megszakításokkal, de jó ütemben sikerült szákba terelnünk a tó pontyai közül jó néhányat. Elégedetlenségünk talán csak annyiban nyilvánult meg, hogy a halak átlagsúlya nem nagyon haladta meg az 5 kg-ot.

Nem tudott ellenállni a kagylós bojlimnak

A szelektálás érdekében változtattunk a csalik felkínálásában, illetve kisebb koncentráltabb etetéseket alakítottunk ki, valamint az etetésektől távolabb helyezni végszerelékeinket, de valahogy mégsem igazán sikerült távol tartanunk őket. Az embernek olyan érzése volt, mintha a tó összes ilyen méretű hala mielőttünk tartózkodott volna, igaz akár ez is előfordulhatott.

A hidegfront elvonul tával a kapások száma is csökkenni kezdett. A változtatott csalizási technika sem hozta meg a kívánt szelektáló hatást, és egyre jobban biztossá váltam abban is, a bojlim kötése sem az igazi, mivel a harisnyázást követően sem a megfelelően viselkedett, túl hamar felpuhult és levált a hajszálról. De nem igazán tudtam mit tenni, abból főztem amim volt. Itt hívnám fel a figyelmét azoknak, akik hasonlóan hozzám még nem rendelkeznek több éves tapasztalattal az otthoni csali gyártás terén, hogy a megfelelő kötőanyagokat, mint a vérplazma és a tojás fehérje port sose hagyjuk ki a csalinkból. Továbbá nem lett volna szabad teljes mértékben megbíznom a tavaszi tesztjeim eredményében. Félelmetes mennyire megváltozik egy- egy csali oldódása magasabb hőmérsékleten, amit még jobban fokoz a felmelegedett vízben aktívan táplálkozó falánk keszegállomány.

A túra 5. és 6. napja elég csendesen telt és a hőmérő higanyszála ismét a magasba emelkedett, szerencsére az előrejelzés ismét egy kisebb hidegfront érkezését jósolta, amire nem is kellett túl sokat várni. Akárcsak a túra elején itt is a front érkezésével egy csapásra ismét megváltozott minden és nem egy alkalommal dupla fárasztásokban is volt részünk. Sikerült végre darabosabb halakat a matracra fektetnünk, de ezek még mindig nem érték el a célként kitűzött 10 kilogrammot. Igen, ez nem elírás, 10 kilogrammot írtam. Ugyanis ez nem az a tó, ami könnyen adja kincseit. Nem elegendő egy két marék bolji beszórása és pár órás horgászat után fogni a kapitális halakat. Hiába élnek a tóban szép számmal kapitális egyedek, a hatalmas víztömeg és rengeteg törés, illetve természetes táplálék bősége miatt nagyon nehéz egyet- egyet horogvégre csalni. A túra végéig nem is sikerült, de ettől függetlenül nem nevezném eredménytelennek.

A kristálytiszta vízben nem csak a fárasztás volt felejthetetlen

Rengeteget tapasztalatot sikerült szereznem a tóról, valamint hasznos tanulságként szolgált, hogy a csalink állékonysága éppen olyan fontos, akárcsak a megfelelő bel tartalom megválasztása. Összességében egy nagyon élmény dús 10 napot töltöttünk egy csodálatos tó partján, ami még remélem számos hasonló élménnyel fog gazdagítani és előbb, vagy utóbb megajándékoz álmaim halával is.

Nem tudom mi lett volna, ha pár dolgot másként csinálok... Az emberek gyakran teszik fel maguknak a kérdést, de a választ legtöbbször nem kapjuk meg. Egyben biztos vagyok, annak idején, mikor gyerekkoromban édesapám elvitt horgászni megtaláltam azt a szerelmet, ami életem végéig elkísér majd és mint annyiszor az életemben, most is átsegített egy nagyon nehéz időszakon.

Utoljára megtekintett
Fogyasztóbarát webáruház

Pecacenter.hu, ha számít a jó ár! - Horgász Webáruház

Magyarországon sok horgász webáruház van, de kevésnél van ennyi akció, kedvezmény és ekkora elköteleződés a vásárlók felé. Minden nap azon dolgozunk, hogy látogatóink minél több horgász illetve kemping felszerelést és kiegészítőt találjanak webáruházunkban, pontos leírással és elérhetőséggel. A Budapesten és Dunakeszin lakóknak lehetősége van személyes átvételre is, előzetes egyeztetés után.

Oldaltérkép
  • Bejelentkezés
  • Regisztráció
    Greksza László
    2120, Dunakeszi, Barátság útja 13.
    info@pecacenter.hu
    extra carp.jpg
    loomis and franklin.jpg
    van den eynde.jpg
    Készítette: Sugar 2019 / Fish-Fanatic Kft - Minden jog fentartva! - Email: info.sugarweb@gmail.com