Születésnapi hal, avagy ponty pergetve

Békes Norbert
Szülinapi hal. Hal a szülinapomon. Nem akármilyen hal, nem is akárhogyan, és nem is akármilyen szülinapra. Ennek a történetét szeretném most elmesélni.

Családommal nem csak horgászni szoktunk legnagyobb folyónkon, hanem nagy sétákat, hatalmas barangolásokat is véghez szoktunk vinni a Duna parti erdőkben. Tavasszal, ibolya virágzáskor még pár csokorral össze is gyűjtünk kedvenc virágomból. Számomra lenyűgöző látvány egy sok ezer apró lila virággal borított erdei föveny, az illatról nem is beszélve. De térjünk vissza a horgászathoz.

2014. február 9-én az időjárás és a vízállás is alkalmas volt arra, hogy megmutassam páromnak azokat a Duna parti helyeket, melyekre eddig még együtt nem jutottunk el, viszont kora gyermekkorom óta járjuk őket rendszeresen testvéreimmel. Erre a sétára velünk tartott Kornél unokaöcsém is és vittük magunkkal Néró nevű németjuhászunkat is, aki szintén imádott rohangálni a parton , a vízben és az erdőben egyaránt.

Ekkor még horgászbotot sem vittünk, csak fényképező gépet. Hosszúra és kimerítőre sikerült a séta, viszont a téli Duna és az erdő, a látott természeti képződmények, és a közösen a szabadban eltöltött idő kárpótolt a horgászat hiányáért.

A következő hétvégén hívott telefonon Attila öcsém, hogy neki is lenne kedve Zsófi kislányával megsétáltatni a magyar vizslájukat, és megkérdezte, hogy vele tartanánk-e. A táv kicsit hosszabb lenne, egészen a százhalombattai Mol uszálytöltő állomásáig tervezi felsétálni.

Mi a múltkori kellemes élmény hatására újra igen mondtunk, és most Kornél helyett harmadik öcsénk idősebb kisfia, Zolika tartott velünk. Ati a telefonban még azt is mondta, hogy ezúttal vigyünk horgászfelszerelést is. Pergessük meg az ígéretesebb helyeket, talán akad balin vagy süllő, amely egy rövid időre jól érezné magát a szárazföldön is. Azért is örültem Ati horgászattal kapcsolatos felvetésének, mert akkoriban olyan ritka volt a hal a horgomon, mint a fehér Zorro.

A telefon beszélgetés után elkezdtünk készülődni. Zolikára „dunai játszós” ruhát adtunk, mi is melegen felöltöztünk, és sár valamint vízálló lábbelit, jelenesetben gumicsizmát húztunk. Ezekre nagy szükségünk is volt, mert az előző napokban jelentős csapadék mennyiség hullott a környéken.

Az idő szép volt. Február közepéhez képest különösen szép. Napsütés, és elviselhető hőmérséklet. Minden adott volt a jó sétához. A horgászat kimenetele pedig a halakon múlott. Nagy reményeket nem fűztünk a dologhoz, elég magas volt a vízállás és a kedvelt helyeink ilyenkor nem igazán horgászhatóak meg. Mondjuk azért az uszály töltő előtti sziklás részben bizakodtunk. Ott elég változatos a terep. Mély gödrök és sekély részek váltják egymást jókora sziklákkal tűzdelve, és terület is van a dobásokhoz.

Az volt a fő cél. Igyekeztünk mihamarabb elérni, ám a bevált helyeken, ahol lehetett, azért dobtunk párat. Sikertelenül. Sikertelenül, de nem elkeseredetten. Friss levegőn voltunk, mozogtunk, a gyerekek és a párom is jól érezték magukat, kutyák is vidáman rohantak a parton, bóklásztak az erdőben. Elkeseredésre semmi okunk nem volt. A horgászatnak nem kell mindig feltétlenül a halfogásról szólnia.

A környezet is adhat, és ad is szép élményeket, annak aki képes nyitott szemmel és szívvel járni a partot és az erdőt. Engem elégedetté tud tenni, ha dunai illatot szívhatok, érzem hogy a kissé átnedvesedett agyag és lösz marasztalja a csizmámat, kellemes szellő hűsíti az arcomat, néha a kabátomba akad egy ág. Lehet nem nagyok az igények, de talán ez nem is baj.

Ilyen helyeken sétáltunk, de gondolom a horgász olvasóknak, természet járóknak ezek nem jelentenek különös újdonságot, kuriózumot. Nekik akár mindennapos is lehet a látvány.

De térjünk vissza a történetünkhöz, mert még sok érdekesség rejtőzik benne. Az egyik az, hogy Zolikát igazán kár lett volna otthon hagyni. Nagyon élvezte a sétát, a fák közötti bujkálást, a csúszós köveken való járkálást, igen jól szórakoztak Zsófival. És a fiatalember még nyitott szemmel is jár. Egy fa ágán észre vett valamit. Valami nem oda illőt. Közelebbről is megvizsgálta, és konstatálta, hogy egy horgász csali, egy műcsali, pontosabban egy wobbler az. Letörte az ágat, mert a bele akadt csalit nem tudta kiszabadítani, és hozzánk szaladt vele.

Oda hozta hozzánk, engem pedig megkért, hogy innentől azzal horgásszak. Kérésének megfelelően felcsatoltam a wobblert a karabinerre, besétáltam a vízbe és párszor elhúztam magam előtt, hogy lássam miként viselkedik a vízben. A „hal utánzat” amint vízbe ért szépen lebegni kezdett, húzásra pedig a mélybe tört.

Folytattuk az utat a töltőig, néha dobtam egyet-egyet. Húztam lassan, húztam gyorsan a wobblert, néha hagytam, hogy sodorja kicsit a víz. Rövid idő múlva el is értük az úticélt, és innentől próbáltunk a pecára koncentrálni. Megdobáltuk a műtárgy környékén a laposabb, aztán a mélyebb részeket. Beengedtük a csalikat a gödrökbe, valamint húztuk őket a sziklák fölött.

Sajnos még csak kapásig sem jutottunk, de jó párszor kerültünk csali vesztés közelébe. Akadós a terep. Ez van. Az viszont emlékezetes és nehezen visszaadható élményt jelentett, hogy a tiszta vízben már messziről láttuk, hol sekélyebb, hol sziklásabb, hol pedig gödrösebb a terep.

Éppen egy sekélyebb részről húztam a műhalat egy fodrozódáson keresztül, egy gödör irányába, mikor éreztem, hogy kicsit elnehezedik szerkó. Tudtam, hogy ez nem hal lesz, ezért kicsit visszaengedtem, hagytam hadd emelkedjen feljebb a csali, sodorja el kicsit a víz a veszélyes részről. Miután az elakadást elkerültem, behúztam a gödörbe, itt pedig gyorsítottam a tempón, meg akartam keresni az alját. Sikerült. Valamiben meg is akadtam. Gondoltam, frankó a szitu, egy akadót elkerülök, majd rögtön találok egy másikat. Tettem pár lépést a gödör irányába, nem lehettet 15 méternél messzebb tőlem, gondoltam odasétálok és egy jobb szögből kipöccintem a wobblert. Nem volt rá szükség. A pár lépés megtétele közben az „akadó” életre kelt. Nagy erővel húzni kezdett és gyorsan a nyílt víz felé indult. Sokat nem tudtam tenni, csak tartottam, és bíztam benne, hogy semmi nem vágja el a zsinórt. A hal kijutott a nyílt vízre és be is úszott a sodrásba. Éreztem, hogy nem lesz egyszerű onnan kikormányozni. Nem is volt az. De az okáról beszéljen pár kép.

Azt hiszem, a fotókon remekül látszik, hogy a talált wobbler a ponty farkába akadt. Ezért nem volt gyerek játék a fárasztása, meg nem is volt olyan kicsi. Itt szeretném felhívni a sporthorgász barátaim figyelmét, akik már most véremet vennék a lip grip használatért, hogy nem pontyozni, hanem pergetni indultunk. Más alkalmas eszköz a hal kivételére nem volt. És igen, vigyáztunk rá, a lehető legkíméletesebben távolítottuk el a horgot, óvatosan fotóztuk, és még vissza is engedtük. Erről is van fénykép. Íme:

Azt hiszem, jó kora délután volt. Frankó sétával, gyönyörű hallal, számomra kedves emberekkel. Ha pedig más mesélné, hogy a 40. szülinapján a 6 éves unokaöccse által talált műcsalival fog a farkába akadva egy 8,5 kg-os pontyot a Dunából, nagyon nem hinném el. De Önök higgyék csak el. Ez megtörtént, valószínűleg sosem fogom elfelejteni. És nem is szeretném.

Utoljára megtekintett
Fogyasztóbarát webáruház

Pecacenter.hu, ha számít a jó ár! - Horgász Webáruház

Magyarországon sok horgász webáruház van, de kevésnél van ennyi akció, kedvezmény és ekkora elköteleződés a vásárlók felé. Minden nap azon dolgozunk, hogy látogatóink minél több horgász illetve kemping felszerelést és kiegészítőt találjanak webáruházunkban, pontos leírással és elérhetőséggel. A Budapesten és gödöllői lakóknak lehetősége van személyes átvételre is, előzetes egyeztetés után.

Oldaltérkép
  • Bejelentkezés
  • Regisztráció
    Greksza László
    2100, Gödöllő, Csalogány utca 22/1.
    info@pecacenter.hu
    extra carp.jpg
    loomis and franklin.jpg
    van den eynde.jpg
    Készítette: Sugar 2019 / Fish-Fanatic Kft - Minden jog fentartva! - Email: info.sugarweb@gmail.com